{"id":3014,"date":"2023-03-31T17:14:39","date_gmt":"2023-03-31T15:14:39","guid":{"rendered":"https:\/\/clickflow.pl\/?post_type=blog&p=3014"},"modified":"2023-09-02T14:41:15","modified_gmt":"2023-09-02T12:41:15","slug":"google-analytics-4-wdrozenie-dla-ecommerce-krok-po-kroku","status":"publish","type":"blog","link":"https:\/\/clickflow.pl\/blog\/google-analytics-4-wdrozenie-dla-ecommerce-krok-po-kroku\/","title":{"rendered":"Google Analytics 4 – instrukcja wdro\u017cenia dla e-commerce – krok po kroku"},"content":{"rendered":"\n

Czas bardzo szybko ucieka i w momencie pisania tego artyku\u0142u zosta\u0142o nieca\u0142e 100 dni do godziny zero – czyli wy\u0142\u0105czenia zbierania danych przez Google Universal Analytics. Dlatego w tym artykule poka\u017ce Ci krok po kroku jak stworzy\u0107 us\u0142ug\u0119, wdro\u017cy\u0107 kod \u015bledzenia i przeprowadzi\u0107 podstawow\u0105 konfiguracj\u0119 Google Analytics 4 pod e-commerce.<\/strong><\/p>\n\n\n\n\n\n\n

Na wst\u0119pie powiem Ci, \u017ce Twoje pocz\u0105tki z Google Analytics 4 mog\u0105 by\u0107 zniech\u0119caj\u0105ce, bo ja te\u017c tak mia\u0142em, mimo \u017ce pracuje przy analityce od ponad 8 lat. G\u0142\u00f3wnie wynika to z faktu, \u017ce trzeba przyzwyczai\u0107 si\u0119 do nowego dosy\u0107 chaotycznego panelu z raportami, gdzie widniej\u0105 pustki. Google Analytics 4 te\u017c ca\u0142y czas jest w fazie rozwoju i cz\u0119\u015bci funkcji jeszcze nie ma, kt\u00f3re uwa\u017casz za przydatne w Universal Analytics.

Nowo\u015bci w Google Analytics 4 mo\u017cna \u015bledzi\u0107 pod linkiem: <\/strong>https:\/\/support.google.com\/analytics\/answer\/9164320?hl=en<\/a><\/p>\n\n\n\n

Dlaczego Google Analytics 4 zast\u0119puje Universal Analytics?<\/h2>\n\n\n\n

Google Universal Analytics zosta\u0142o wprowadzone przez Google w 2012 roku jako nowa wersja oryginalnego Google Analytics. Universal zosta\u0142 stworzony z my\u015bl\u0105 o przysz\u0142ych zmianach w zachowaniach u\u017cytkownik\u00f3w wobec technologii i potrzebie bardziej zaawansowanego \u015bledzenia ich dzia\u0142a\u0144 na stronach internetowych.<\/p>\n\n\n\n

Post\u0119p technologiczny okaza\u0142 si\u0119 tak szybki, \u017ce Universal przesta\u0142 sobie radzi\u0107 z poprawnym zbieraniem danych. Spotka\u0142em si\u0119 z sytuacjami, gdzie nie zbiera\u0142 nawet do 20% danych. To ju\u017c jest zbyt du\u017ca utrata danych, kt\u00f3ra mo\u017ce wp\u0142yn\u0105\u0107 na wyniki analizy danych.<\/p>\n\n\n\n

Dlatego po 8 latach w 2020 roku zosta\u0142 wprowadzony Google Analytics 4, kt\u00f3ry zmienia podej\u015bcie do zbierania i analizowania danych. Ja sam mam nadzieje, \u017ce wersja 4 b\u0119dzie rozwija\u0142a si\u0119 coraz bardziej w stron\u0119 lepszego analizowania zebranych danych.<\/p>\n\n\n\n

Przewaga Google Analytics 4 nad Google Universal Analytics<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Poni\u017cej przedstawi\u0119 Ci kilka istotnych przewag Google Analytics 4 na Universal Analytics, kt\u00f3re powinny Ci\u0119 przekona\u0107 do tego, \u017ce warto zaprzyja\u017ani\u0107 si\u0119 z now\u0105 wersj\u0105 i wykorzysta\u0107 jej maksymalny potencja\u0142 do analizowania danych.<\/p>\n\n\n\n

    \n
  1. Ca\u0142kiem nowe i odmienne podej\u015bcie do zbierania danych. W poprzedniej wersji g\u0142\u00f3wnymi metrykami by\u0142y \u201csesja\u201d i \u201cods\u0142ona\u201d. Niestety taki model zbierania danych powodowa\u0142 problemy por\u00f3wnania danych z WEB i APP, poniewa\u017c brakowa\u0142o wsp\u00f3lnego mianownika w mierzeniu zachowa\u0144 (w przypadku GA3 co\u015b takiego jak sesja nie wyst\u0119puje w aplikacji).

    Dlatego nowy model zosta\u0142 oparty o \u201czdarzenia\u201d i \u201cparametry\u201d – wszystko, co dzieje si\u0119 w serwisie jest zdarzeniem, kt\u00f3re mo\u017ce posiada\u0107 dodatkowe parametry. Takie rozwi\u0105zanie pozwala na elastyczno\u015b\u0107 w \u015bledzeniu tego, co dzieje si\u0119 w serwisie oraz \u0142atwo\u015b\u0107 przy zestawianiu ze sob\u0105 r\u00f3\u017cnych danych w raportach (WEB + APP).

    <\/li>\n\n\n\n
  2. Mo\u017cliwo\u015b\u0107 pod\u0142\u0105czenia wielu strumieni danych do tej samej us\u0142ugi GA4. Jednym z problem\u00f3w GA3 by\u0142o to, \u017ce na jedn\u0105 us\u0142ug\u0119 przypada\u0142 jeden strumie\u0144 danych. Je\u015bli chcieli\u015bmy podpi\u0105\u0107 do \u015bledzenia stron\u0119 internetow\u0105 i aplikacj\u0119, to musia\u0142y one mie\u0107 dwie osobne us\u0142ugi.

    Aktualnie do jednej us\u0142ugi GA4 mo\u017cemy podpi\u0105\u0107 wiele strumieni np.: stron\u0119 i aplikacje, dzi\u0119ki czemu wszystkie dane mamy w jednym miejscu i mo\u017cemy je ze sob\u0105 zestawi\u0107 bez importowania do Google Data Studio, czy Excela.

    <\/li>\n\n\n\n
  3. Nowy model atrybucji oparty o dane. Tutaj na pewno ka\u017cda osoba, kt\u00f3ra prowadzi\u0142a troch\u0119 bardziej zaawansowane analizy danych, zgodzi si\u0119 ze mn\u0105, \u017ce \u017ceby przeprowadzi\u0107 dobr\u0105 analiz\u0119, to nie wystarczy uwzgl\u0119dni\u0107 tylko model atrybucji Last Click. A por\u00f3wnuj\u0105c je mi\u0119dzy sob\u0105, zazwyczaj inny model atrybucji wskazywa\u0142 na przewag\u0119 innego \u017ar\u00f3d\u0142a konwersji.

    Dlatego w wersji 4 GA pojawi\u0142 si\u0119 model oparty o Data-driven (dane rzeczywiste), gdzie rozk\u0142ad konwersji i przychod\u00f3w b\u0119dzie przydzielany do kana\u0142\u00f3w przez sztuczn\u0105 inteligencj\u0119. Teoretycznie powinni\u015bmy dosta\u0107 bardziej precyzyjne dane, a w praktyce zobaczymy, jak to b\u0119dzie.

    <\/li>\n\n\n\n
  4. Nareszcie b\u0119dziemy mieli Cross Device Tracking! Jak ju\u017c pisa\u0142em wy\u017cej, post\u0119p technologiczny pokaza\u0142, \u017ce GA3 ju\u017c nie daje rady z efektywnym \u015bledzeniem \u015bcie\u017cki u\u017cytkownika. Ten sam u\u017cytkownik, kt\u00f3ry wszed\u0142 na stron\u0119 z desktopu i w dalszej \u015bcie\u017cce skorzysta\u0142 z aplikacji, dla starej wersji by\u0142 liczny jako dw\u00f3ch osobnych u\u017cytkownik\u00f3w.

    W przypadku Google Analytics 4 nie b\u0119dzie przerwania \u015bcie\u017cki u\u017cytkownika i taka sama akcja osoby b\u0119dzie liczona jako jeden u\u017cytkownik. Daje to ogromn\u0105 przewag\u0119 w analizie Customer Journey.

    <\/li>\n\n\n\n
  5. Wersja 4 przesz\u0142a kompletny lifting nie tylko pod wzgl\u0119dem wygl\u0105du, ale te\u017c (na ten moment) pod wzgl\u0119dem ilo\u015bci raport\u00f3w. Tutaj mo\u017cna sobie szczerze przyzna\u0107 – kto wykorzystywa\u0142 wszystkie raporty dost\u0119pne w starej wersji? Ja nie! Prawda jest taka, \u017ce im mniej raport\u00f3w, tym lepsze analizy.

    Nie warto na si\u0142\u0119 analizowa\u0107 20 raport\u00f3w, jak odpowied\u017a i potrzebne \u201cinsighty\u201d mog\u0105 by\u0107 wyci\u0105gni\u0119cie z 5. Takie podej\u015bcie te\u017c ma GA4 – posiada podstawowe raport, a je\u015bli kto\u015b potrzebuje wi\u0119cej danych, to mo\u017ce skonfigurowa\u0107 raporty niestandardowe.

    <\/li>\n\n\n\n
  6. Mocne skupie si\u0119 na raportach niestandardowych. W GA3 zdefiniowane raporty w zupe\u0142no\u015bci wystarczy\u0142y do codziennych i podstawowych analiz. Niestety albo i stety (dla mnie) teraz GA4 b\u0119dzie od u\u017cytkownika wymaga\u0142o teraz wi\u0119cej umiej\u0119tno\u015bci analitycznych. Wielu raport\u00f3w, kt\u00f3re aktualnie u\u017cywasz nie ma w nowej wersji, wiec trzeba je sobie wyklika\u0107 z raport\u00f3w niestandardowych.

    <\/li>\n\n\n\n
  7. Tworzenie faktycznego profilu u\u017cytkownika na podstawie 3 \u017ar\u00f3de\u0142. Mierzenie za pomoc\u0105 \u201cCiasteczek\u201d nie jest idealn\u0105 metod\u0105 profilowania os\u00f3b, wi\u0119c w GA4 informacje b\u0119d\u0105 teraz oparte o User ID (zalogowani \/ zarejestrowani u\u017cytkownicy), Google Signals (anonimowe dane zbierane w innych u\u017cywanych narz\u0119dziach), Cookie \/ Device ID. Takie rozwi\u0105zanie pozwoli na lepsze profilowanie u\u017cytkownik\u00f3w i bardziej wiarygodne dane o nich.<\/li>\n<\/ol>\n\n\n\n

    Automatyczna konfiguracja GA4 od Google – czy warto?<\/h2>\n\n\n\n

    Google od pewnego czasu informuje u\u017cytkownik\u00f3w Analyticsa, \u017ce przeprowadzi automatyczn\u0105 migracj\u0119 i konfiguracj\u0119 Google Analytics 4, je\u015bli nie zostanie podj\u0119ta \u017cadna akcja z ich strony. Cz\u0119\u015b\u0107 z nich pewnie odetchn\u0119\u0142a z ulg\u0105, bo zaoszcz\u0119dzili na koszcie wdro\u017cenia. Czy faktycznie zaoszcz\u0119dzili?<\/p>\n\n\n\n

    Niestety odpowied\u017a nie jest satysfakcjonuj\u0105ca, bo nie zaoszcz\u0119dzili, a na pewno strac\u0105. Ka\u017cda strona i sklep internetowy wymagaj\u0105 indywidualnego podej\u015bcia i konfiguracji analityki. Godz\u0105c si\u0119 na automatyczn\u0105 konfiguracj\u0119 GA4, skazujesz siebie na wdro\u017cenie analityki dziurawej jak sito.<\/p>\n\n\n\n

    Nawet Google w swoim centrum pomocy informuje o tym, \u017ce zaleca r\u0119czne wdro\u017cenie Google Analytics 4 w celu zbierania bardziej jako\u015bciowych i dok\u0142adniejszych danych. Nie wierzysz? To patrz.<\/p>\n\n\n\n

    \"Centrum<\/figure>\n\n\n\n

    \u017br\u00f3d\u0142o: https:\/\/support.google.com\/analytics\/answer\/12938611?hl=pl<\/a><\/p>\n\n\n\n

    Nie oszcz\u0119dzaj na wdro\u017ceniu Google Analytics 4, bo bez poprawnie zbieranych danych nie jeste\u015b w stanie podejmowa\u0107 trafnych decyzji, na przyk\u0142ad o podziel\u0119 bud\u017cetu marketingowego albo nie okre\u015blisz trafnie 20% u\u017cytkownik\u00f3w, kt\u00f3rzy generuj\u0105 80% zysku. <\/p>\n\n\n\n

    Koszt wdro\u017cenia poprawnej analityki jest znacznie ta\u0144szy ni\u017c podejmowanie decyzji o nieprawdziwe dane i przepalanie bud\u017cetu.<\/p>\n\n\n\n

    <POMOC WE WDRO\u017bENIU><\/p>\n\n\n\n

    Google Analytics 4 – dbaj o porz\u0105dek w dost\u0119pach<\/h2>\n\n\n\n

    Zak\u0142adanie konta Google Analytics 4 jest bardzo prostym procesem, jednak musisz pami\u0119ta\u0107, \u017ce samo za\u0142o\u017cenie konta nie daje Ci gwarancji zbierania poprawnych danych. Poza za\u0142o\u017ceniem trzeba r\u00f3wnie\u017c przeprowadzi\u0107 jego konfiguracj\u0119.<\/p>\n\n\n\n

    Zanim zaczniesz zak\u0142adanie konta, to musz\u0119 Ci przekaza\u0107 jeszcze jedn\u0105 wa\u017cn\u0105 rzecz. Bardzo du\u017co firm zak\u0142adaj\u0105c konto pope\u0142nia jeden bardzo podstawowy b\u0142\u0105d, przez kt\u00f3ry potem gubi dost\u0119py do analityki. Zazwyczaj jest tak, \u017ce zak\u0142ada je jaki\u015b pracownik ze swojego prywatnego maila lub maila w domenie firmowej (je\u015bli firma posiada Google Workspace) albo Ty za\u0142o\u017cysz na swoim prywatnym byle jakim mailu. Potem okazuje si\u0119, \u017ce magicznie dost\u0119p administracyjny wyparowa\u0142 nie wiadomo gdzie, bo nikt tego nie dopilnowa\u0142.<\/p>\n\n\n\n

    Prosz\u0119 Ci\u0119 – nie r\u00f3b tak!<\/strong><\/p>\n\n\n\n

    Praktyk\u0105 dla moich klient\u00f3w, jak\u0105 stosuje jest zak\u0142adanie nowego konta\/maila w gmail.com w schemacie nazwafirmy.analityka@gmail.com<\/strong>. To pozwoli na trzymanie porz\u0105dk\u00f3w w dost\u0119pach. Wpinam tam wszystkie konta Google Analytics, Google Tag Manager, Hotjar itd. Nast\u0119pnie rozsy\u0142am do wszystkich os\u00f3b, kt\u00f3re musz\u0105 mie\u0107 dost\u0119p. Czasami zdarza si\u0119 nawet, \u017ce po X latach kto\u015b pisz\u0119, \u017ce zgubi\u0142 dost\u0119py i musz\u0119 podsy\u0142a\u0107 je jeszcze raz.<\/p>\n\n\n\n

    Google Analytics 4 – instrukcja stworzenia us\u0142ugi<\/h2>\n\n\n
    \n
    \n\n

    Teraz przeprowadz\u0119 Ci\u0119 krok po kroku przez stworzenie us\u0142ugi Google Analytics 4 i poka\u017ce, jak wpi\u0105\u0107 kod \u015bledzenia na r\u00f3\u017cnych platformach e-commerce.<\/p>\n\n<\/div>\n\n

    \n
    \n

    1. Zaloguj si\u0119 do konta Google<\/h3>\n

    Zaloguj si\u0119 na konto Gmaila, gdzie chcesz za\u0142o\u017cy\u0107 GA4 – najlepiej takie jak ze wskaz\u00f3wki wcze\u015bniej.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    2. Przejd\u017a do Google Analytics<\/h3>\n

    Wejd\u017a na stron\u0119 https:\/\/analytics.google.com\/analytics\/web\/<\/a>.<\/p>\n

    Je\u015bli nie masz jeszcze \u017cadnej us\u0142ugi na koncie Google, to uka\u017ce Ci si\u0119 strona z niebieskim przyciskiem \u201cRozpocznij pomiary<\/strong>\u201d – kliknij go!<\/p>\n

    Teraz przejd\u017a do punktu 4<\/strong> tej listy, bo punkt 3<\/strong> jest dla os\u00f3b, kt\u00f3re posiadaj\u0105 ju\u017c na konto Google Analytics.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    3. Dla os\u00f3b, kt\u00f3re maj\u0105 konto Google Analytics z us\u0142ug\u0105<\/strong><\/h3>\n
    \"Google

    Maj\u0105c na koncie jak\u0105kolwiek us\u0142ug\u0119 Google Analytics, otworzy Ci si\u0119 widok wykres\u00f3w jednego z kont. W lewym dolnym rogu kliknij z\u0119batk\u0119, by przej\u015b\u0107 do panelu administracyjnego. Nast\u0119pnie w g\u00f3rnej cz\u0119\u015bci \u015brodkowej kolumny \u201cUs\u0142uga<\/strong>\u201d znajduje si\u0119 przycisk \u201cUtw\u00f3rz us\u0142ug\u0119<\/strong>\u201d – kliknij go!<\/p>\n

    Teraz przejd\u017a do punktu 5<\/strong> tej listy, bo punkt 4<\/strong> jest dla os\u00f3b, kt\u00f3re nie posiadaj\u0105 jeszcze na koncie us\u0142ugi Google Analytics.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    4. Dla os\u00f3b, kt\u00f3re jeszcze nie maj\u0105 konta Google Analytics<\/strong><\/h3>\n
    \"Google

    Twoim oczom powinien ukaza\u0107 si\u0119 panel zak\u0142adania konta. W szczeg\u00f3\u0142ach podaj nazw\u0119 konta – dobr\u0105 praktyk\u0105 jest po prostu nazwa firmy lub brandu (w ramach kont mo\u017cna mie\u0107 wi\u0119cej ni\u017c jedno, wi\u0119c niech nazwa b\u0119dzie og\u00f3lniejsza).<\/p>\n

    Poni\u017cej s\u0105 4 checkboxy – zaznacz je wszystkie, a nast\u0119pnie kliknij niebieski przycisk na dole \u201cNast\u0119pny<\/strong>\u201d.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    5. Konfiguracja nazwy us\u0142ugi, strefy czasowej i waluty<\/h3>\n
    \"Google

    Pokazuje si\u0119 strona konfiguracji us\u0142ugi. Wpisz nazw\u0119 us\u0142ugi – dotyczy zazwyczaj pojedynczej strony, wiec ja zawsze podaj\u0119 nazw\u0119 domeny z identyfikacj\u0105 wersji Google Analytics ( np.: GA4 – Mojadomena.pl).<\/p>\n

    Ustaw poprawn\u0105 stref\u0119 czasow\u0105 (Polska GMT +1:00) i walut\u0119 (z\u0142oty polski) – poprawno\u015b\u0107 jest bardzo istotna! <\/strong>Je\u015bli zostawisz tutaj warto\u015bci domy\u015blne, to przesuni\u0119cie zbieranych danych b\u0119dzie o 6 godzin. R\u00f3wnie\u017c warto\u015bci sprzeda\u017cy zbierane w z\u0142ot\u00f3wkach b\u0119d\u0105 przedstawiane jako dolary.<\/p>\n

    Ju\u017c na wst\u0119pnie mo\u017cesz zauwa\u017cy\u0107, jak bardzo istotna jest odpowiednia konfiguracja danych – 3 ma\u0142e pola do ustawienia, a ile k\u0142opot\u00f3w, je\u015bli si\u0119 je \u017ale ustawi.<\/p>\n

    Po uzupe\u0142nieniu wymaganych rzeczy kliknij niebieski przycisk \u201cDalej<\/strong>\u201d.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    6. Informacje o Twojej firmie<\/h3>\n

    W ko\u0144cowej cz\u0119\u015bci konfiguracji pojawi si\u0119 strona \u201cInformacje o Twojej firmie<\/strong>\u201d – nie musisz tutaj nic zaznacza\u0107. Po prostu kliknij niebieski przycisk \u201cUtw\u00f3rz<\/strong>\u201d.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    7. Akceptacja warunk\u00f3w korzystania<\/h3>\n

    Zaakceptuj warunki korzystania z us\u0142ug Google Analytics.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    8. Us\u0142uga jest za\u0142o\u017cona<\/h3>\n

    W\u0142a\u015bnie uda\u0142o Ci si\u0119 za\u0142o\u017cy\u0107 konto Google Analytics 4!<\/p>\n

    Po za\u0142o\u017ceniu konta wyskoczy pop-up ze zgodami na przesy\u0142anie informacji. Tutaj ju\u017c pozostawiam decyzj\u0119 Tobie, na co chcesz si\u0119 zapisa\u0107. \ud83d\ude42<\/p>\n

    Po zatwierdzeniu (b\u0105d\u017a nie) zapisu wyskoczy samouczek. Je\u015bli chcesz, to mo\u017cesz si\u0119 z nim zapozna\u0107.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    9. Przej\u015bcie do strumieni danych<\/h3>\n
    \"Google

    W Google Analytics 4 nie ma widok\u00f3w tak jak w Universal Analytics, ale zamiast nich s\u0105 strumienie danych, kt\u00f3re pozwalaj\u0105 wpi\u0105\u0107 wi\u0119cej ni\u017c jedno \u017ar\u00f3d\u0142o danych. Aby do nich przej\u015b\u0107, kliknij z\u0119batk\u0119 w lewym dolnym roku i ze \u015brodkowej kolumny wybierz \u201cStrumienie danych<\/strong>\u201d.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    10. Konfiguracja strumienia danych<\/h3>\n
    \"Google

    W strumieniach danych mamy do wyboru 3 platformy – Sie\u0107 (dla stron i aplikacji webowych), aplikacje na Androida i aplikacje na iOS.<\/p>\n

    Teraz konfigurujemy strumie\u0144 dla strony, wi\u0119c klikamy \u201cSie\u0107<\/strong>\u201d i w oknie strumienia danych podajemy preferowan\u0105 wersj\u0119 (http lub https) i domen\u0119 z przedrostkiem www lub bez niego. Nast\u0119pnie nazywamy nasz strumie\u0144 – mo\u017cesz nazwa\u0107 go dowolnie, ale ja dla porz\u0105dku zawsze podaj\u0119 nazw\u0119 domeny np.: Mojadomena.pl. <\/p>\n

    Je\u015bli nie wiesz, jak\u0105 masz wersj\u0119 preferowan\u0105, to otw\u00f3rz przegl\u0105dark\u0119 i wejd\u017a na swoj\u0105 stron\u0119, a nast\u0119pnie skopiuj adres URL i przeklej go na przyk\u0142ad do notatnika i zobaczysz, jak\u0105 masz wersj\u0119 preferowan\u0105.<\/p>\n

    Mog\u0105 by\u0107 4 warianty:<\/strong><\/p>\n

    – https:\/\/mojadomena.pl
    – http:\/\/mojadomena.pl
    – http:\/\/www.mojadomena.pl
    – https:\/\/www.mojadomena.pl
    Po ustawieniu wszystkiego w prawid\u0142owy spos\u00f3b kliknij niebieski przycisk \u201cUtw\u00f3rz strumie\u0144<\/strong>\u201d<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    11. Sprawdzenie swojego identyfikatora pomiaru<\/h3>\n
    \"Google

    Pojawi Ci si\u0119 okno \u201cSzczeg\u00f3\u0142y strumienia danych z internetu<\/strong>\u201d.\u00a0 Tutaj znajdziesz podstawowe informacje na temat swojego sumienia danych oraz jego ustawienia. Zwr\u00f3\u0107 uwag\u0119, \u017ce w prawym g\u00f3rnym rogu masz sw\u00f3j w\u0142asny unikatowy identyfikator pomiaru o schemacie \u201cG-XXXXX\u201d.\u00a0 Zapisz sobie ten identyfikator, bo przyda ci si\u0119 na p\u00f3\u017aniej.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    12. Wpi\u0119cie kodu \u015bledzenia w e-commerce<\/h3>\n

    Teraz czas na wpi\u0119cie kodu \u015bledzenia na sklepie internetowym. Jego wpi\u0119cie b\u0119dzie si\u0119 r\u00f3\u017cni\u0142o od systemu sklepowego, na jakim stoi Tw\u00f3j e-commerce. Poni\u017cej przesy\u0142am ci platformy sklepowe oraz instrukcje jak wdro\u017cy\u0107 Google Analytics 4.<\/p>\n

    Woocommerce:<\/strong>
    https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=3t0NRuK4Du0<\/a><\/p>\n

    Magento 2 (wymagana pomoc programisty):<\/strong>
    https:\/\/www.scommerce-mage.com\/blog\/how-to-setup-magento-2-ga4google-analytics-4.html<\/a><\/p>\n

    Shopify (przyda si\u0119 pomoc programisty):<\/strong>
    https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=G2xtClOCB2c<\/a><\/p>\n

    PrestaShop (wymaga dodatkowej inwestycji):<\/strong>
    https:\/\/prestadev.pl\/pl\/moduly-prestashop\/google-analytycs-40-modul-dla-prestashop-16x-oraz-17x.html<\/a><\/p>\n

    Shoper:<\/strong>
    https:\/\/www.shoper.pl\/help\/artykul\/jak-wlaczyc-integracje-google-analytics-4\/<\/p>\n

    <\/a>Sky-Shop:<\/strong>
    https:\/\/sky-shop.pl\/pomoc-faq\/integracje\/integracja-z-uslugami-google\/jak-polaczyc-sklep-z-google-analytics\/#dodawanie-id-do-sklepu<\/a><\/p>\n

    SOTE:<\/strong>
    https:\/\/www.sote.pl\/docs\/google-analytics<\/a><\/p>\n

    Selly:<\/strong>
    https:\/\/www.selly.pl\/analityka-internetowa\/nowa-analityka-sklepu-internetowego-wstep-do-google-analytics-4\/<\/a><\/p>\n

    AtomStore:<\/strong>
    https:\/\/www.atomstore.pl\/google-analytics-4-wdrozenie<\/a><\/p>\n

    IdoSell:<\/strong>
    https:\/\/www.idosell.com\/pl\/blog\/nowa-integracja-z-google-analytics-4-i-google-tag-manager-1235327771<\/a><\/p>\n

    RedCart:<\/strong>
    B\u0119d\u0105c w panelu z g\u00f3rnego menu wybierz \u201cUstawienia > Podstawowe Ustawienia<\/strong>\u201d, nast\u0119pnie z lewego panelu bocznego \u201cStatystyki zewn\u0119trzne<\/strong>\u201d. Nast\u0119pnie w polu \u201cIndentyfikator Google Analytics (wersja GA4)<\/strong>\u201d podaj sw\u00f3j unikalny identyfikator i w prawym rogu kliknij \u201cZapisz<\/strong>\u201d.<\/p>\n

    ShopGold:<\/strong>
    B\u0119d\u0105c w panelu z g\u00f3rnego menu wybierz \u201cIntegracje > Systemy \u015bledz\u0105ce > Google Analytics 4<\/strong>\u201d. Nast\u0119pnie w polu \u201cIndentyfikator Google<\/strong>\u201d podaj sw\u00f3j unikalny identyfikator, ustaw w\u0142\u0105czenie modu\u0142u na „tak”<\/strong> i kliknij \u201cZapisz dane<\/strong>\u201d.<\/p>\n

    Je\u015bli nie znalaz\u0142e\u015b tutaj swojej platformy sklepowej, napisz do mnie wiadomo\u015b\u0107 z jej nazw\u0105 na: kamil@clickflow.pl<\/a> – postaram si\u0119 Ci pom\u00f3c.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    13. Instalacja wtyczki Chrome do sprawdzania kod\u00f3w<\/h3>\n
    \"Google

    Czas na weryfikacj\u0119 wdro\u017cenia kodu \u015bledz\u0105cego. W tym celu potrzebujesz przegl\u0105darki Google Chrome i jednej ze wtyczek o nazwie Tag Assistant Legacy, kt\u00f3r\u0105 mo\u017cesz zainstalowa\u0107 ze strony: https:\/\/chrome.google.com\/webstore\/detail\/tag-assistant-legacy-by-g\/kejbdjndbnbjgmefkgdddjlbokphdefk?hl=pl<\/p>\n

    <\/a>Po instalacji b\u0119dzie ona dost\u0119pna pod ikon\u0105 puzzla w prawym g\u00f3rnym rogu okna przegl\u0105darki – kliknij go, a nast\u0119pnie pinezk\u0119, by przypi\u0105\u0107 wtyczk\u0119 do paska. Teraz kliknij wtyczk\u0119, powinno Ci si\u0119 ukaza\u0107 okienko z opcjami.<\/p>\n

    W okienku wybierz z listy rozwijanej \u201cValidate all pages<\/strong>\u201d i kliknij niebieski przycisk \u201cDone<\/strong>\u201d. A w kolejnym okienku kliknij niebieski przycisk \u201cEnable<\/strong>\u201d.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    14. Aktywacja wtyczki Tag Assisstant<\/h3>\n
    \"Google

    Teraz kliknij wtyczk\u0119, powinno Ci si\u0119 ukaza\u0107 okienko z opcjami.<\/p>\n

    W okienku wybierz z listy rozwijanej \u201cValidate all pages<\/strong>\u201d i kliknij niebieski przycisk \u201cDone<\/strong>\u201d. A w kolejnym okienku kliknij niebieski przycisk \u201cEnable<\/strong>\u201d.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    15. Weryfikacja wpi\u0119cia kodu \u015bledzenia przez wtyczk\u0119<\/h3>\n
    \"Google

    Teraz zweryfikujesz, czy wdro\u017cenie Google Analytics 4 przebieg\u0142o prawid\u0142owo. W tym celu wejd\u017a na swoj\u0105 stron\u0119 w przegl\u0105darce Chrome i kliknij na klawiaturze kombinacj\u0119 klawiszy CTRL + F5 (pozwoli to wyczy\u015bci\u0107 pami\u0119\u0107 podr\u0119czn\u0105). Pami\u0119\u0107 podr\u0119czna uniemo\u017cliwia poprawn\u0105 weryfikacj\u0119 przez Tag Assistant.<\/p>\n

    Wa\u017cne! Je\u015bli posiadasz w przegl\u0105darce wtyczk\u0119 blokuj\u0105c\u0105 reklamy np.: Adblock lub inn\u0105, to musisz j\u0105 wy\u0142\u0105czy\u0107 dla swojej strony. Dodatki do przegl\u0105darek blokuj\u0105ce reklamy blokuj\u0105 r\u00f3wnie\u017c kody \u015bledzenia.<\/strong><\/p>\n

    Nast\u0119pnie kliknij ikon\u0119 wtyczki w prawym g\u00f3rnym rogu i zobaczy, czy Tw\u00f3j identyfikator GA4 (z zak\u0142adki strumienie danych) si\u0119 tam znajduje.<\/p>\n

    Je\u015bli masz zaimplementowanych wi\u0119cej kod\u00f3w, to te\u017c si\u0119 tutaj poka\u017c\u0105.<\/p>\n

    Najcz\u0119\u015bciej spotkasz si\u0119 z kodami:<\/strong><\/p>\n

    – G-XXXXX – jest to Google Analytics 4
    – UA – XXXXX – jest to Google Universal Analytics
    – GTM – XXXXX – jest to Google Tag Manager<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    16. Weryfikacja wpi\u0119cia kodu \u015bledzenia przez GA4<\/h3>\n
    \"\"

    Alternatywn\u0105 metod\u0105 sprawdzenia poprawno\u015bci wdro\u017cenia jest przej\u015bcie w panelu GA4 na \u201cRaporty > Czas rzeczywisty<\/strong>\u201d i sprawdzenie aktualnej ilo\u015bci u\u017cytkownik\u00f3w w ci\u0105gu 30 minut.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n

    \n

    Google Analytics 4 wpi\u0119te!<\/h3>\n

    Brawo! W\u0142a\u015bnie masz za\u0142o\u017cone konto Google Analytics 4 i wpi\u0119ty kod \u015bledzenia.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n

    Google Analytics 4 – konfiguracja pod poprawne zbieranie danych<\/h2>\n\n\n\n

    Samo wpi\u0119cie Google Analytics 4 do poprawnego zbierania danych nie wystarczy. Ka\u017cda strona i sklep internetowy potrzebuje indywidualnego podej\u015bcia do konfiguracji zbieranych danych. Dlaczego jest ona tak wa\u017cna? Poniewa\u017c je\u015bli zbierasz dane, kt\u00f3re odzwierciedlaj\u0105 rzeczywisto\u015b\u0107, to jeste\u015b w stanie podejmowa\u0107 na przyk\u0142ad trafne decyzje o podziale bud\u017cetu marketingowego.<\/p>\n\n\n\n

    Podobnie jest z u\u017cytkownikami na Twojej stronie, je\u015bli zbierasz niepoprawne dane, to nie wiesz, kto jest Twoim potencjalnym Klientem. Nawet je\u015bli przeprowadzisz segmentacje u\u017cytkownik\u00f3w, to w dalszym ci\u0105gu nie jeste\u015b w stanie okre\u015bli\u0107 poprawnie 20% klient\u00f3w, kt\u00f3rzy generuj\u0105 80% przychodu. <\/p>\n\n\n\n

    Je\u015bli interesuje Ci\u0119 poprawna konfiguracja Google Analytics 4, to zapoznaj si\u0119 z moim e-bookiem dla e-commerce. Opisa\u0142em tam krok po kroku wdro\u017cenie i konfiguracj\u0119 GA4 oraz migracj\u0119 danych z Universal Analytics. E-book aktualnie jest przeceniony na 97 z\u0142, ale z racji, \u017ce trafi\u0142e\u015b na ten artyku\u0142, to zap\u0142acisz za niego tylko 47 z\u0142<\/strong>!<\/p>\n\n\n\n

    U\u017cyj w koszyku kodu: ga46847<\/strong><\/p>\n\n\n\n

    \"https:\/\/clickflow.pl\/sklep\/ebook-google-analytics-4-wdrozenie-i-migracja-z-ga3-ga-ua-dla-e-commerce-47-zl\/\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n
    \r\n \r\n\r\n\r\n\t\r\n\r\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Czas bardzo szybko ucieka i w momencie pisania tego artyku\u0142u zosta\u0142o nieca\u0142e 100 dni do godziny zero – czyli wy\u0142\u0105czenia zbierania danych przez Google Universal Analytics. Dlatego w tym artykule poka\u017ce Ci krok po kroku jak stworzy\u0107 us\u0142ug\u0119, wdro\u017cy\u0107 kod \u015bledzenia i przeprowadzi\u0107 podstawow\u0105 konfiguracj\u0119 Google Analytics 4 pod e-commerce. Na wst\u0119pie powiem Ci, \u017ce […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3015,"comment_status":"closed","ping_status":"open","template":"","meta":{"footnotes":""},"blog_tag":[],"blog_category":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/blog\/3014"}],"collection":[{"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/blog"}],"about":[{"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/blog"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3014"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/blog\/3014\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3260,"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/blog\/3014\/revisions\/3260"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3015"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3014"}],"wp:term":[{"taxonomy":"blog_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/blog_tag?post=3014"},{"taxonomy":"blog_category","embeddable":true,"href":"https:\/\/clickflow.pl\/wp-json\/wp\/v2\/blog_category?post=3014"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}